Figura d'assaig - Joan Fuster Ortells


J F


Llibre local = Lector compromès

Aquest és un llibre publicat amb el segell Llibre Local, que garanteix que el 100% de lelaboració des del disseny fins a la impressió sha dut a terme per professionals i empreses catalanes. Visita llibrelocal.cat per conèixer millor aquesta iniciativa.

Primera edició: octubre del 2021

© del text: hereus de Joan Fuster

© selecció i pròleg: Antoni Martí Monterde

© de la foto de portada: Centre de Documentació - Espai Joan Fuster

© daquesta edició: Editorial Comanegra, 2021

Editorial Comanegra

Consell de Cent, 159

08015 Barcelona

www.comanegra.com

Direcció de col·lecció: Jordi Puig

Transcripció: Àlex Moreno Mulet

Revisió de proves: Gemma Garrigosa i Jordi Ferré

Maquetació: Eduard Vila

Producció de lePub: booqlab

Tots els drets reservats als titulars del copyright.

JOAN FUSTER

FIGURA DASSAIG

LITERATURA, CRÍTICA, CULTURA

(1948-1992)

Selecció i pròleg dAntoni Martí Monterde


TAULA

Introducció (Antoni Martí Monterde)

Informe autobiogràfic de Joan Fuster a Josep Pla

Les originalitats (pròleg i assaig)

Tres advertiments

Introducció a Diaris 1952-1960

Advertiment a Figures de temps

Advertiment a Indagacions possibles

Sobre lescriptura

Crítica, crítics

Intel·lectual/Erasme

Lectura, llibertat, plagi

Lectura

Llibertat

Plagi

Problemes catalans: Eugeni dOrs

La deserció dEugeni dOrs

En la mort dEugeni dOrs

Noves precisions sobre DOrs

Problemes catalans: llengua i literatura

Les altres cultures

Llengua i literatura

La qüestió del bilingüisme

El defecte de ser «petits»

Memòria de Josep Martínez Ruiz

La visió dels altres

«Cultures» i «civilitzacions»

València en la integració de Catalunya

Apunts per a una rèplica a Vicens i Vives

Literatura entre literatures

Examen de consciència (Les llengües i la cultura)

i un senyor de Puerto Rico

Llorer per a un canonge

Duanes per a lidioma

El nom del poeta

Bona memòria de don Narcís

Vint-i-quatre hores després

Mercat per a les traduccions

Canvis datenció

Memòria de Miquel Àngel

Retorn a lanalfabetisme

Lloa per al llibre docasió

Lhome, mesura de totes les coses (selecció)

Solsticis de lhome

Perfeccions temibles

Lhome desmesurat

Els escrúpols de M. Sartre

Insídies sobre la filosofia

Lerm i el verger

Un pronom personal

Cultura i contracultura

Les llengües de demà

La cancel·lació dels nacionalismes

Una primera nota sobre Europa

Otras cosas sobre Europa

Desorientaciones sobre Oriente

Europes. Els intel·lectuals i la qüestió europea

Barcelona i el Titànic

Laventura del llibre català

«Saber llegir»

Dificultats de mercat

Precisions sobre la decadència

Escriure i publicar

El poble, client passiu

Importància del dialecte

Aparició de leditor

Gramàtica i eficàcia

Esquema duna trajectòria

Les altres preparacions

Els savis i els rics

Apartat sobre la Barcino

Mort i resurrecció: provisionals, luna i laltra

Els feliços seixanta

Tiratges, i anar tirant

Literatura catalana contemporània (selecció)

Pròlegs

Literatura i societat

La lluita per lidioma

Lassaig i els assagistes

Traductors i traduccions

Lassaig i la crítica

Filòlegs i erudits

Sobre los juicios de valor

Exploració de lombra

Reflexions dun ninot de falla

I mai més ben dit, això

Origen dels textos

INTRODUCCIÓ

ANTONI MARTÍ MONTERDE

Tal com escrivia Joan Fuster, tot pròleg és en realitat un epíleg col·locat, de manera arbitrària, al començament dun llibre; aquest no és una excepció. La tria descrits fusterians que proposem en aquesta antologia, és una mena depíleg a anys de lectures, que volen convertir-se en una incitació a la relectura per part dels lectors actuals. De fet qualsevol antologia, en el fons, sassembla molt més a lantòleg que a lantologat; però he de confessar que em faria molt feliç pensar que, sense deixar de ser un autoretrat, el meu Fuster també sassemblés al nostre Joan Fuster, que va ser una figura dassaig.

Aquest any 2022 es compleixen els cent anys del naixement de Joan Fuster, i els trenta de la seva mort. És una bona ocasió per a reivindicar la figura de lintel·lectual català més decisiu de la segona meitat del segle XX i, sobretot, incitar a la seva lectura i relectura. Per aquesta raó, és el moment de tornar a debatre de la situació de ledició de lobra completa dun clàssic com Fuster, de la pervivència del seu pensament, i amb quins problemes topa; i destar atents a les múltiples relectures que, sens dubte, generarà la seva obra també en al segle XXI. De moment aquest llibre es presenta com un complement de lectura de lObra completa, que esperem tenir algun dia, després dun primer intent inacabat a la difunta col·lecció Clàssics Catalans del Segle XX, dEdicions 62. Lactual projecte dobra completa sembla oferir absolutes garanties de solvència crítica, de la mà dAntoni Furió i Josep Palàcios amics i hereu de Joan Fuster, i, també, per què no dir-ho, veritables esperances que aquesta vegada sí que serà completa.

Des del punt de vista de la història intel·lectual i de la crítica cultural, el ventall de bibliografia sobre el nostre autor ja comença a ser una realitat molt sòlida: les jornades i publicacions de la Càtedra Joan Fuster de la Universitat de València, les activitats de lEspai Joan Fuster de Sueca; o daltres iniciatives, com el simposi que el Grup de Recerca Literatura Comparada en lEspai Intel·lectual Europeu vam organitzar lany 2012, a la Facultat de Filologia: Joan Fuster: figura de temps, i que va donar lloc a un llibre amb el mateix títol a Edicions UB, com també el simposi que organitzarem a Barcelona, a Vil·la Joana, pel centenari del seu naixement, amb el títol Joan Fuster: figura dun segle, del qual també sortirà el corresponent llibre. Tot plegat garanteix la continuïtat dels estudis de caràcter acadèmic solvents, amb activitats i publicacions regulars. També cal recordar les modestes però sempre útils edicions escolars de leditorial Bromera, pensades per a lensenyament, que han acostat les seves obres als estudiants més joves.

A això cal afegir la feina individual dinvestigadors, universitaris o independents, que en els darrers anys han fet aproximacions ben diverses i interessants a la seva obra. Els llibres dAntoni Furió, Toni Mollà, o més recents, de Xavier Aliaga, Toni Rico i Pau Viciano, entre daltres, se sumen als autors que ja compten amb una considerable bibliografia, sigui en forma de llibres o darticles. En aquest sentit cal remarcar també latenció que li han dedicat sempre revistes com LEspill o Afers. En sortiran més, moltes més, i reedicions de les seves obres, epistolaris i més bibliografia crítica: entre tots ho farem tot.

Дальше